Minna Parikka, 37, kenkäsuunnittelija  

 Suomalainen suunnittelija sai kenkää italialaisesta muotitalosta – perusti oman yrityksen  

 Suomalainen menestys ei tunne rajoja, kun puhutaan kenkäsuunnittelija Minna Parikasta. Hänen persoonallisia mallistojaan myydään jo 25 maassa ympäri maailmaa. Tuotteet valmistetaan Espanjassa, mutta suunnittelu pääosin Suomessa Parikan toimesta. Minna on paneutunut ja rakastunut perusteellisesti kenkien maailmaan. Työn tulokset puhuvat puolestaan.  

Minna Parikalle perhe on aina ollut tärkeä osa elämää. Yrittäjä-isä ja pankissa työskennellyt äiti ovat antaneet Minnalle erinomaiset eväät kansainvälisen uran luomiseen. Minna ja hänen isosiskonsa Nina ovat matkustaneet vanhempien kanssa paljon eri puolilla maailmaa pienestä asti.  Nämä matkat ovat tehneet Minnasta kosmopoliitin jo nuorena. – Sopivasti hullunkurisen perheemme intohimona oli matkailu. Seitsemänvuotiaana olin käynyt jo 20 maassa. Kotimaassa intohimoni oli kaikenlaisen taideväsäilyn rinnalla Taekwondo, jota harrastin kuusi vuotta.  

Teini-iässä Minnalle selvisi, että mitä tahansa hän tulevaisuudessa tekisikin, sen tulisi tapahtua yli rajojen. Tähtäimessä nuorella pajamäkeläisellä oli muotiala. Koko Parikan perhe kannusti nuorta Minnaa hänen pyrkimyksissään kenkäsuunnittelijan uralle ja kansainvälisille markkinoille. – Opiskelin lukion jälkeen kenkäsuunnittelua De Montfort Universityssä Iso-Britanniassa.  Suoritin siellä kenkäsuunnittelun Bachelor of Arts -tutkinnon vuonna 2002. Samana vuonna voitin Young British Glove Designer of the Year –tittelin, joka osaltaan antoi erinomaista nostetta alkavalle suunnittelijan uralleni.  

Englannista Minna suuntasi kenkäsuunnittelun luvattuun maahan Italiaan, jossa kaikki ei kuitenkaan mennyt aivan, kuten hän oli suunnitellut. – Sikäläiset kenkäalan ammattilaiset eivät oikein ymmärtäneet, että nuori suomalainen nainen voisi tuoda jotain uutta alalle. Vahvat mielipiteeni eivät miellyttäneet heitä ja minut irtisanottiin, eli sain konkreettisesti kenkää. Tätä vuoden kestänyttä Italia-kokemusta Minna pitää kuitenkin erittäin tärkeänä myöhemmälle kehitykselleen kenkäalalla.  

Parikka palasi Suomeen vuonna 2004. Muutama vuosi ympärivuorokautista yksinyrittäjyyttä omassa yksiössä ja myyntimatkoja eri puolille Eurooppaa ja lopulta oman liikkeen avaaminen Bulevardilla – Minna Parikka –brändi oli näin saanut alkunsa.  

Minna Parikan ensimmäinen mallisto tuli markkinoille jo syksyllä 2006. Tämän jälkeen on joka vuosi valmistunut kevät-kesä sekä syksy-talvi –mallistot. Kenkien lisäksi mallistoissa on ollut myös laukkuja, käsineitä, huiveja ja lompakoita. Kaikkiaan uusia mallistoja valmistuu nykyään vuodessa kahdeksan. Minna tekee pääosan suunnittelutyöstä edelleen kotonaan Helsingissä perinteisellä paperi-kynä-menetelmällä. – Suunnittelemieni kenkien valmistaminen Suomessa on kuitenkin melkein mahdotonta. Suomessa kun ei ole tarvittavaa ammattitaitoa ja valmistuskantaa. Tuotekehitys vaatii jo alkuvaiheessa paljon yhteydenpitoa ja matkoja Espanjaan, jossa malliston jatkokehittely ja tuotanto tapahtuu. Tuotteet valmistetaan käsityönä Alicanten lähellä toimivilla alaan erikoistuneilla tehtailla. Materiaalina käytetään aitoa nahkaa.  

Kilpailu kenkäalalla on raakaa. Minna Parikka on menestynyt kuitenkin hienosti; hänen mallistoillaan on jälleenmyyjiä jo 25 maassa. – Tärkein markkinamme on Lontoossa. Siellä tuotteemme ovat saatavilla useissa korkealaatuisissa myymälöissä, kuten Harrod’s, Selfridges ja Liberty London. Laajan jälleenmyyntiverkoston lisäksi Parikan luoma mallistojen suunnittelu- ja tuotantoprosessi on osoittautunut toimivaksi. – Tässä työssä ei tunneta maantieteellisiä rajoja. Kansainvälisille markkinoille pyrkivien kannattaa kuitenkin tutkia tarkkaan kohdemaan ilmapiiri ja markkinatilanne.  Rohkeus ja oman asian reipas esilletuonti ovat Minnan mukaan välttämättömiä, kun kommunikoidaan kansainvälisten ostajien suosiosta. – Silti tärkeintä ovat tuotteiden korkea laatu ja erottuvuus.  

Minnan motto on ”unelmat on tehty elettäviksi”. Hän unelmoi jo nuorena suunnittelutyöstä muotialalla ja kehittyvästä yritystoiminnasta. Nyt hän elää kirjaimellisesti näitä unelmiaan todeksi.  

Tiesitkö että

Minna on designer-vaatteiden suurkuluttaja, jonka suosikkimerkkejä ovat Vivetta, Stella McCartney ja Gucci.

Henkilöstössä palveluyrityksen kasvun avaimet

Finnair on vahvasti suomalainen – mutta myös kansainvälinen.

Finnair on vahvasti suomalainen – mutta myös kansainvälinen. - Vahvan vision ja hyvän strategian pohjalta olemme kasvaneet ”luonnollista kokoamme” suuremmaksi: Suomesta on pieneksi maaksi poikkeuksellisen hyvät yhteydet maailmalle, toteaa Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo. – On hienoa, että omalta osaltamme voimme näin olla vauhdittamassa suomalaisten ja suomalaisyritysten kansainvälistymistä. Yhteydet eivät ole yhteiskunnan eivätkä talouden kehityksen kannalta vähäpätöinen juttu.

Lue lisää »