NYT! Tutustu Savonlinnan Oopperajuhlien vuoden 2018 ohjelmistoon!  Katso lisää! »

Savonlinna Opera Festival

Henkilöstössä palveluyrityksen kasvun avaimet

Finnair on vahvasti suomalainen – mutta myös kansainvälinen.

Finnair on vahvasti suomalainen – mutta myös kansainvälinen. - Vahvan vision ja hyvän strategian pohjalta olemme kasvaneet ”luonnollista kokoamme” suuremmaksi: Suomesta on pieneksi maaksi poikkeuksellisen hyvät yhteydet maailmalle, toteaa Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo. – On hienoa, että omalta osaltamme voimme näin olla vauhdittamassa suomalaisten ja suomalaisyritysten kansainvälistymistä. Yhteydet eivät ole yhteiskunnan eivätkä talouden kehityksen kannalta vähäpätöinen juttu.

Finnair aloitti ensimmäisenä eurooppalaisena lentoyhtiönä suorat lennot Japaniin vuonna 1983. Silloin lennettiin lähes 14 tuntia lisätankein pohjoisnavan yli. – Uskon, että se oli ratkaiseva päätös, arvioi Pekka Vauramo. – Ilman sitä emme nyt olisi tässä. Tulevana kesänä olemme se eurooppalainen lentoyhtiö, jolla on eniten lentoja Japaniin.

Pienikin voi siis ponnistaa korkealle, kunhan on näkemystä ja sitkeyttä. – Finnairin arvot ovat rohkeus, välittäminen ja yksinkertaisuus. Mietimme tekemistämme näiden arvojen kautta, toteaa Vauramo. -  Rohkeus ei riitä, vaan tärkeintä on minusta se, että finnairilaiset viihtyvät työssään ja kokevat sen merkitykselliseksi. Tämä heijastuu sitten asiakaspalveluun ja uskon, että hyvällä asiakaspalvelulla pystymme erottumaan muista – ja tekemään myös parempaa tulosta.  Olemme palveluyritys ja siitä näkökulmasta mietimme kaikkea tekemistämme.

Finnairissa on nyt menossa vahva kasvun vaihe. – Olemme uudistuva kasvuyritys määrittelee Pekka Vauramo. – Etsimme uusia tekemisen tapoja, mietimme, miten kehittää asiakaspalveluamme, miten yksinkertaistaa digitaalista palveluamme ja miten tarjota asiakkaille WOW- elämyksiä. Nykyvaihe on äärimmäisen inspiroiva ja se myös näkyy positiivisena hyrinänä Finnairissa.

Finnairin tavoite on kasvattaa liikevaihtoaan puolella miljardilla vuoden 2019 loppuun mennessä. Kunnianhimoinen haaste, kun Finnairin liikevaihto oli 2,3 miljardia viime vuonna. – Tämä on positiivinen haaste, joka kirittää ajatteluamme ja innostaa miettimään asioita uudella tavalla, korostaa Pekka Vauramo. – Mietimme sitä, miten kohtaamme asiakkaan hänen matkansa eri vaiheissa, miten voimme tarjota uusia elämyksiä ja siten vähitellen lisätä myös liikevaihtoamme. Uskon vahvasti, että tyytyväisen henkilöstön, tyytyväisten asiakkaiden ja tulosten korrelaatio on vahva.

Finnair on suomalainen siinäkin, että se tekee laajalti yhteistyötä suomalaisten yritysten kanssa. – Kaikki tuntevat varmasti yhteistyömme Marimekon kanssa, mutta kumppaneita löytyy runsaasti muitakin: koneissa on tarjolla Fazerin suklaita, Kyrön giniä, Jymyn jäätelöä, Reaktorin kanssa teemme digiyhteistyötä, OP on yksi pankkikumppaneistamme, myös Elisa on kumppanimme, samoin luonnollisesti Finavia, listaa Vauramo. – Sen lisäksi meillä on runsaasti pienempiä yhteistyökumppaneita ja uskon, että suomalaisen yhteistyön kirjo vain kasvaa jatkossa.

-Savonlinnan Oopperajuhlien kanssa olemme halunneet tehdä yhteistyötä, sillä Inspired in Finland -hankkeen perusidea resonoi hyvin meidän arvojemme ja tavoitteidemme kanssa, korostaa Vauramo. – Pitää tehdä rohkeasti uusia avauksia, mennä maailmalle ja nostaa esiin onnistujia. Meillä Suomessa on taipumusta keskittyä usein parannusta kaipaaviin asioihin, mutta vähintään yhtä tärkeää on puhua menestyjistä. Se kannustaa muitakin. Tällaisesta työstä ”Maailmalla menestyvät” on oiva esimerkki.

Accenture Andritz Finnair Fortum Gasum OP Sanoma